Odlučili ste oploviti u Hrvatsku i to je prekrasno. Ali nećemo govoriti o obilju ljepote ove zemlje; ovdje smo kako bi malo rasvijetlili situacije koje se mogu dogoditi u plovidbi i probleme s osiguranjem koji dolaze nakon toga. Uz nekoliko praktičnih primjera, objasnit ćemo zašto je osiguranje plovila toliko važno, osobito u charteru.
Sigurni smo kako ste zaokupljeni planovima o plovidbi, namirnicama, što ponijeti na brod i kako će te se dobro zabaviti. Sigurni smo i kako se jedva čekate ukrcati na jahtu, razviti jedra ili upaliti motore i krenuti.
Dok ste u charter bazi, nemojte požurivati stvari. Sigurni smo kako žurite započeti odmor, a djelatnici charter baze su u žurbi jer im vi niste jedini gost u bazi. Ali imajte strpljenja i propisno obavite check-in kako ništa ne bi ostalo neprovjereno, posebno papirologija; registracijski papiri i polica charter osiguranja.
Kod police charter osiguranja želimo istaknuti važnost osiguranja od odgovornosti skipera i osiguranja vašeg depozita. Imajte na umu i to, ako osigurate depozit kojeg ste ostavili u charter bazi, to je jamstvo za pokrivanje manje štete, ako do nje dođe.
Ako ste u bilo kojem trenutku u bilo kakvoj nedoumici ili postoje detalji koji vam nisu sasvim jasni, naš savjet je – zamolite zaposlenike chartera za objašnjenje. Ako vi ili oni propustite nešto bitno, kasnije biste mogli požaliti.
Kako odabrati osiguranje plovila?
Što god odabrali ili što god smatrali “pokriven sam” kroz osiguranje, često to nije dovoljno.
Najvažnije osiguranje plovila koje mora imati svako plovilo je osiguranje od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama. Ovo osnovno osiguranje plovila često je predmet zabune. U ovom slučaju, kada osigurano plovilo prouzroči štetu drugom plovilu, osiguranje ne pokriva ozlijeđene osobe na samom plovilu.
Što sve to zapravo znači? To znači ako vaše plovilo ošteti drugo plovilo, nećete biti osigurani za fizičku štetu nanesenu plovilu. Dio gdje piše “trećim osobama” nije dovoljno transparentan; ljudi obično misle kako će biti pokriveni za sve što se može dogoditi u navigaciji.
Treća osoba je osoba koja ima pravo tražiti naknadu štete, ali nije ugovaratelj osiguranja ili povezana osoba. Dakle, po ovome, ako drugome na brodu učinite štetu, po polici odgovornosti vlasnik oštećenog plovila ima pravo tražiti odštetu, a vi nemate.
Problem obično nastaje s limitom osiguranja plovila za štete trećim osobama, iako se ne čini tako.
Bez obzira na namjenu vašeg plovila, radi li se o jahti za privatne potrebe ili za iznajmljivanje u charteru, u Hrvatskoj morate sklopiti obvezno osiguranje od odgovornosti. Ali ovakva polica pokriva samo štete koje roniocima ili plivačima prouzroči osigurano plovilo, a ne druga plovila.
Međutim, trebali biste biti pokriveni ako imate policu osiguranja za svoje plovilo koja pokriva štete nanesene drugim plovilima. Samo osnovne police osiguranja plovila, ne štite vas dovoljno.
Koja je obveza skipera kod osiguranja plovila?
Skiper ima značajnu obvezu u plovidbi, na kraju ako i kada dođe do štete, nepoznavanje svih uvjeta police osiguranja, može biti uzrok brojnim problemima. Kako kažu, neznanje vas neće spasiti. Najbolje je biti siguran unaprijed.
Vi, kao skiper ili bilo tko drugi tko plovi unajmljenim plovilom, morate biti svjesni sljedećeg:
- ima li plovilo valjanu policu osiguranja (uplaćenu i aktivnu)
- kakvu vrstu osiguranja ima plovilo
- što točno pokriva polica osiguranja
- koje situacije ili stavke polica osiguranja ne pokriva
Nepredvidive situacije su uvijek moguće, a imamo mnogo primjera iz stvarnog života koje možemo navesti kako bismo pobliže objasnili što se može dogoditi. Ovo je samo jedan primjer s kojim smo se susreli kao stručnjaci i brokeri u osiguranju te kao podrška skiperima, vlasnicima i čarterima jahti. Izostavit ćemo detalje, ali dat ćemo osnove:
Kao gost u charteru, nakon potpisivanja sve potrebne papirologije, skiper iznajmljuje jahtu. Obavješten je kako je plovilo osigurano od svih rizika. I sve je u skladu sa zakonima zemlje i zastave pod kojom je plovilo registrirano. Ne znajući što to zapravo znači i misleći kako će biti potpuno pokriven; uzima policu osiguranja sa sobom na jahtu i isplovi na dugo očekivani odmor na hrvatskoj obali.
Nakon nekoliko dana lijepog vremena i uživanja u Jadranskom moru, uobičajeno iznenadno nevrijeme zatekne ih u blizini jednog otoka. Pokušava se skloniti i pronaći siguran položaj u osamljenoj uvali. Pokušava ostati siguran dok kiša i vjetar ne prođu, ali mu je teško održati poziciju samo sa sidrom. U njegovoj blizini se drugo plovilo pokušava skloniti u istu uvalu i ne obazirući se na okolinu sudara se s prvim plovilom i uzrokuje znatnu štetu na trupu.
Oba skipera si pomažu u oluji, druže se i ignoriraju štete misleći kako je plovila sigurna za daljnju plovidbu i kako imaju odgovarajuće osiguranje. Dakle, tko god je tu kriv, njima je svejedno. Oba skipera smatraju kako su osigurani “od svih rizika prema zakonu zemlje pod zastavom pod kojom je plovilo registrirano”.
No, pokazalo se kako oba plovila nemaju ništa više od obveznog osiguranja prema hrvatskim zakonima. Dakle, što učiniti? Tko je odgovoran?
Odgovornost osiguranja plovila
Odgovornost u ovoj situaciji je nama jasna. Ali, charter tvrtka može smatrati skipera odgovornim za štetu na unajmljenom plovilu. I tu nastaje problem.
Čija je obveza nastala šteta? Skiperova, jer plovilo nije bilo dobro privezano u iznenadnoj oluji? Ili charter tvrtka nije adekvatno osigurala plovilo i također (namjerno) dovela skipera u zabludu?
Je li skiper učinio veliku pogrešku što nije dobro i detaljno provjerio policu osiguranja?
Naše iskustvo s osiguranjem jahti nam govori, charter tvrtka mora osigurati svako plovilo u floti kako gosti koji rezerviraju svoje jahte ne bi imali problema i neugodnosti ako do oštećenja dođe, slučajno ili nepažnjom.
Ali ne postoji zakonsko pravilo koje primorava charter tvrtke za uzimanje bilo koje druge police osiguranja, osim one obvezne. Sve vrste osiguranja plovila njihova su dobra volja, no osim toga i mudra poslovna odluka.
Možemo ponoviti kako, nažalost, neznanje vas ne opravdava u očima zakona ili osiguravajućeg društva. Skiper koji je unajmio jahtu iz chartera bi trebao znati detalje police osiguranja i što ona sadrži. A što ne.
Profesionalni brokeri u osiguranju, u ovakvoj situaciji, kada je u pitanju pomorsko osiguranje, mogu učiniti da polica ima sve što je potrebno. Tako ste sigurni da ste zaštićeni u svim situacijama i za sve štete. Broker u osiguranju također daje punu podršku skiperu i može ga savjetovati u svakom slučaju što treba učiniti.
Stara dalmatinska poslovica kaže “brodicu treba vezati dok je more mirno”. Ova se poslovica može koristiti u bilo kojoj životnoj sferi pa tako i u pomorskom osiguranju. Prije isplovljavanja provjerite svaki detalj kako se kasnije ne bi događale situacije tipa “nismo znali”.
Jedno je sigurno za skipere u charteru – moraju biti potpuno informirani!
Srećom, postoje opcije za skipere, poput osiguranja skipera. Kažu kako se dobar skiper treba nadati najboljem, ali uvijek biti spreman. Dakle, postoje opcije u kojima se vlasnici plovila, pojedinci i charter tvrtke mogu zaštititi od rizika i financijskih gubitaka za svoja plovila.
Također, skiperska osiguranja štite osobu koja upravlja plovilom od svih pravnih posljedica i financijskih odšteta koje se mogu dogoditi ako plovilo nije bilo adekvatno osigurano.
Najvažnije je osiguranje odgovornosti skipera za štetu prema trećim osobama ili odgovornost prema trećim osobama. Kao osoba koja upravlja plovilom, to znači kako je skiper odgovoran za štetu nastalu svojim radnjama. To uključuje štete na drugim plovilima, uključujući i ozljede posade na drugim jahtama. To također uključuje ljude na jahti kojom je upravljao, jer je plovilo njegova odgovornost. Jedna važna stvar – ova vrsta osiguranja ne pokriva grubi nemar.
Opet, kako bismo sve dodatno objasnili, donosimo vam nekoliko primjera sličnih situacija s kojima smo se susreli:
Primjer 1 – Prilikom manevriranja u marini skiper je oštetio krmenu platformu. Oštećenje se u tom trenutku nije činilo velikim, no po povratku u charter bazu utvrđeni su troškovi popravka u iznosu preko 2000 EUR.
Skiper se “naplatilo” za štetu iz sigurnosnog depozita, što je bilo blizu iznosa troškova popravka. Tražio je račun za nastalu štetu, te je zajedno sa slikama štete prijavio osiguravajućoj kući kako bi mu se vratio iznos pologa.
Unaprijed se zaštitio osiguranjem, računajući kako će premija osiguranja iznositi 1/10 depozita ostavljenog čarteru. Dakle, činilo se to kao dobra investicija, a s pozitivne strane, zaštitio se kao skiper od eventualnih šteta.
Primjer 2 – Oštećenja su nastala tijekom plovidbe na plovilu kojim je upravljao skiper, i drugog plovila u blizini. Charter tvrtka je automatski uzela polog za popravak štete. Nakon sezone, vlasnik drugog oštećenog plovila tužio je skipera za sve nastale troškove.
Iako je osiguravajuća kuća platila odštetu, a svi popravci bili gotovi, vlasnik je tužio jer je smatrao kako je oštećenje značajno umanjilo vrijednost njegovog plovila.
Skiper na prvom brodu bio je hrvatski državljanin, a na drugom britanski. Prvo plovilo registrirano je pod hrvatskom, a drugo pod britanskom zastavom. Već vidite kamo ovo ide. Britanski vlasnik tužio je hrvatskog skipera na britanskom sudu, koji je morao uzeti stranog odvjetnika u stranoj zemlji, a cijela se situacija prilično zakomplicirala.
Dakle, postoji jedna stvar koju možemo savjetovati: uzmite osiguranje pravne zaštite za skipera, koje ponekad može itekako dobro doći. No, tu činjenicu skiperi i jedriličari često zanemaruju misleći kako se ono najgore nikada neće dogoditi i kako im takve stvari ne trebaju. Ali nikad ne znate koga možete susresti na otvorenom moru i pod kojom zastavom plovi njihov brod.
Osiguranje pravne zaštite pokriva troškove koji mogu nastati tijekom pravnih postupaka, poput odvjetnika i sudskih pristojbi.
Zaključno, osiguranje plovila može biti opsežno, ali je bitno, pogotovo ako želite biti pokriveni u svim situacijama i zaštićeni sa svih strana. Morate biti potpuno spremni i točno znati što pokriva osiguranje plovila. A onda poduzeti mjere i napraviti dodatne police kako bi bili pokriveni u potpunosti, ako je moguće. Broker u osiguranju može biti vaš najbolji saveznik u svakom slučaju – ako imate sumnji oko pitanja u vezi osiguranja plovila ili trebate savjet.